Ensayo, concert en spektakel in Torrent

08u30. De KHP-populatie bij het ontbijt beperkt zich deze ochtend tot 1 tafel. Langzaam druppelen de muzikanten binnen.

09u30. De klarinetpupiter heeft vandaag een missie in Valencia. Dankzij de hulp van de collega's uit Torrent beschikken we over 8 pupiters. Dankzij Kris Vuylsteke hebben we een hele set muziek. En wij hebben allemaal onze klarinet bij. Dat maakt de ideale combinatie om op straat muziek te gaan spelen. De klarinetten zetten daarom na het ontbijt koers naar de Plaza de Virgen.

10u15. De pupiters staan klaar, de klarinetten zijn uitgepakt, de partijen staan netjes op de pupiter (dank u Kris) en de partijen zijn verdeeld. Solo, 1, 2, 3, 4 en bas, ze zijn er allemaal. We starten ons 'zichtlezingsconcert' en lokken direct een enthousiast en vrijgevig publiek. De hoed van Tjeu raakt goed gevuld. De klarinetten toeteren vrolijk verder, al missen we hier en daar al eens een noot of skippen we een stukje. Alle klassiekers komen aan bod, A stroll in the city, The Queen of Sheba en Hongaarse dansen van Brahms. Het moet gezegd, het klinkt allemaal best. Een oudere dame waagt zich zelfs aan een dansje. De inkomsten in de strooien hoed van Tjeu zijn dan ook navenant.

Oordeelt u zelf!

11u15. We besluiten dat het goed geweest is en poetsen onze klarinet. Net op dat moment komt de arm der wet in de gedaante van een gezette politieman voorbij. Hij stelt een vriendelijke, doch essentiële vraag: Permisión? Wij denken met z'n allen qué? Het toeval wil echter dat we net op dat ogenblik wilden vertrekken naar een terrasje om onze dorst te lessen met de opbrengst van deze voormiddag. 11u30. De klarinetpupiter installeert zich op het terras en probeert Chinees-Spaanse serveerster duidelijk te maken dat zij cerveza, Ice-Tea, aqua mineral con gas en aqua mineral sin gaz willen. Dat lukt aardig, maar ons accent is nog niet Spaans genoeg voor aqua de Valencia.

12u15. Aankomst in het hotel. De meeste KHP-ers zijn naar het strand getrokken, met de fiets, de taxi, de metro of te voet. Anderen profiteren ervan om deze voormiddag wat slaap in te halen. Maar ook het zwembad van een postzegel groot kan op belangstelling rekenen.

13u55. Tijd voor de lunch. KHP staat hongerig klaar voor de deur, maar wordt kordaat de wacht aangezet. De deur blijft dicht tot stipt 14u00. Intussen krijgen we bericht van een verloren slagwerker in Alicante die op de trein richting Valencia zit. Even later is de verloren zoon terecht. De slagwerkpupiter is compleet. Morgen is het orkest compleet als Daniël en Johan aankomen, samen met Sep.

15u00. Opnieuw tijd voor ensayo in Torrent. Geheel tegen de gang van zaken in zijn de 2 bussen mooi op tijd en daar hadden sommige KHP-ers niet echt op gerekend. We zijn net vertrokken als er een telefoontje komt van 2 muzikanten die nog op de stoep staan en de bussen in de verte zien rijden. 1 van de bussen maakt rechtsomkeer om de achterblijvers op te pikken.

15u45. KHP maakt zich klaar voor een pittige repetitie. Het plichtwerkAnem en het keuzewerk Derivations worden een laastste keer onder handen genomen. Straks volgt een uitvoering op het kerkplein in Torrent. Els legt uit hoe de wedstrijd morgen zal verlopen en wat de muzikanten zeker niet mogen vergeten.

19u15. Einde van de repetitie. KHP eet een hapje, drinkt er eentje en ontspant voor de start van het concert. De blauwe t-shirten, de vlag en de banner worden bovengehaald. Het podium staat klaar. Nu nog de weg naar de locatie vinden.

21u30. Afspraak in de repetitieruimte. De muzikanten wandelen met hun instrument in de hand naar de concertlocatie in de schaduw van de lokale 'Reus van Valencia'. Dat gaat voor de ene al wat vlotter als voor de andere. Gelukkig is er dan Google Maps, een 4G verbinding en een voordelig GSM-abonnement.

22u00. KHP start zijn concert op Spaanse bodem. De stoelen zijn wat wankel en af en toe komt er een flinke bries voorbij. De Peerse wasspelden zorgen er gelukkig voor dat de partijen niet naar beneden dwarrelen. Buiten spelen, het is eens iets anders. Na een Spaanse aankondiging - inclusief biografie van Kevin - starten we ons wedstrijdprogramma. De paso doble en de wedstrijdwerken kunnen op goedkeuring van het talrijk opgekomen publiek rekenen als we op de applausbarometer afgaan.

23u00. Een afgeslankte versie van de unión musical de Torrent neemt plaats op het podium. Vorig jaar wonnen zij met hun 135-koppig orkest de eerste prijs in de hoogste afdeling van het Certamen. Vandaag spelen een 80-tal muzikanten een gevarieerd programma. Hun laatste werk is de kers op de taart, inclusief zangeres, koor, drumband en vuurwerk. Een spectaculaire afsluiter van een mooie avond!

00u30. KHP kaart na op het terras van de unión musical de Torrent en wacht op de bussen terug naar Valencia. Om 01u00 Valenciaanse tijd (01u20) zet een vermoeide maar tevreden groep muzikanten koers naar het hotel.

Morgen zullen wij ook voor vuurwerk zorgen!

U kan ons live volgen op de website van het Certamen. Surf naar http://www.cibm-valencia.com/ en klik op de livestream ('en directo'). Wij spelen om 20u.