Koninklijke Harmonie van Peer

Muziekvereniging sinds 1849

De Koninklijke Harmonie van Peer vzw is een muziekvereniging in Peer en behoort tot de grootste van Vlaanderen. Op 19 februari 1849 ondertekenden 17 Perenaren de stichtingsacte. De harmonie is daarmee één van de oudste muziekverenigingen van Limburg.

​

De vereniging bestaat uit drie orkesten: een 90-koppig harmonieorkest, een 70-koppig jeugdorkest en een 30-koppig mini-jeugdorkest. Het harmonieorkest staat al jaren aan de top van de Belgische en internationale blaasmuziek. Het behaalde op talrijke wedstrijden in binnen- en buitenland reeds vele overwinningen. Sinds haar ontstaan in 1992 behaalde ook het jeugdorkest bijzonder goede resultaten op nationale en internationale concours. Het hoofddoel van het jeugdorkest is jongeren tussen 10 en 18 jaar op een ontspannende en kwalitatief hoogstaande manier muziek te laten maken. In het mini-jeugdorkest repeteren en musiceren de allerjongste muzikantjes voor het eerst samen. Zij werken ieder jaar toe twee hoogtepunten: de Kersthappening in december en het Aperitiefconcert einde mei.