Jeugdorkest

In 1991 werd beslist om binnen de Koninklijke Harmonie van Peer een jeugdorkest op te richten en dit om jonge muzikantjes kennis te laten maken met de wereld van de harmonie. Als dirigent werd Peter Cools aangesteld, een enthousiaste, jonge muzikant uit eigen rangen die pas zijn studies aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel had afgerond. Hij mocht zo'n 17 jonge muzikantjes in muzikale banen leiden.

Maar dat aantal zou snel groeien! Tussen 1993 en 1997 evolueerde het kleine orkestje tot een volwaardig harmonieorkest met maar liefst 70 leden. In deze periode werd diverse malen met succes deelgenomen aan provinciale toernooien en promoveerde het orkest naar eerste afdeling. Maar dé uitdaging kwam in mei 1997: deelnemen aan het Europees Muziekfestival voor de jeugd in Neerpelt in de afdeling "harmonies". Het werd een succesvolle deelname met een eerste prijs en 88%! 2 jaar later werden de cijfers nog beter en wist het orkest een "cum laude" oftewel "lof van de jury" en 91,3%!

In 2000 trok deze jonge bende voor het eerst op concertreis naar het 18de Musikantentreff Ostsee in Rostock (Duitsland). Zij behaalden 92% op het festival. De vele concerten en ontspanningsmomenten maken deze trip zéér vernoemingswaardig. Later dat jaar volgde nóg een hoogtepunt. Op het nationaal kampioenschap van het Muziekverbond van België werd het jeugdorkest Nationaal kampioen in eerste afdeling! Het harmonieorkest behaalde in superieure afdeling de overwinning en werd algemeen laureaat. Twee kampioenen binnen dezelfde vereniging: "een unicum in de geschiedenis van de Belgische Blaasmuziek", zo titelde de krant "Het Volk".

In 2001 en 2003 nam het orkest opnieuw deel aan het Europees Muziekfestival voor de jeugd in Neerpelt: er werd tweemaal een eerste prijs cum laude gehaald en iedereen bereidde zich inmiddels voor op een nieuwe concertreis, deze keer naar het Oostenrijkse Vöcklabruck. Naast enkele toeristische en ontspannende uitstapjes werd in dit charmante stadje ook deelgenomen aan de vierde Internationale Musiktage: een wedstrijd waarin het jeugdorkest een tweede prijs behaalde en erg opviel tussen de uitsluitend volwassen orkesten.

In juli 2005 nam deze jonge bende deel aan het prestigieuze Wereld Muziek Concours in Kerkrade. Na een bijzonder intensieve voorbereidingsperiode werden zij Vice-wereldkampioen in de derde divisie Harmonie met 85,5% van de punten op een deelnemersveld van 15 orkesten van overal te wereld. In juli 2006 ondernam het jeugdorkest een memorabele concertreis naar Polen en Estland waar zij optredens gaven in Rakvere, Vösu en Tallinn. Een jaar later, in 2007, behaalde het orkest een eerste prijs cum laude (94,6%) in de Wimpelreeks op het Europees Muziekfestival voor de Jeugd in Neerpelt.

In 2009 stonden opnieuw deelnames aan het Europees Muziekfestival voor de Jeugd in Neerpelt en het WMC in Kerkrade op het programma. Het jeugdorkest behaalde een eerste prijs cum laude (92%) in de A-reeks in Neerpelt en werd derde in de derde divisie Harmonie op het WMC met 90%. Met deze WMC-deelname nam de Koninklijke Harmonie van Peer ook afscheid van dirigent Peter Cools. Hij startte zijn carrière als dirigent bij het Jeugdorkest van Peer in 1991. Peter en ook afscheidnemend voorzitter Steven Matheï werden op 6 maart 2010 uitgebreid in de bloemetjes gezet tijdens een bijzonder huldeconcert. Kevin Houben nam het dirigeerstokje van Peter over.

In juli 2010 trokken het jeugdorkest en haar nieuwe dirigent Kevin opnieuw op concertreis. Op de International Competition for Youth Wind Bands op het Mid Europe festival te Schladming (Oostenrijk) behaalden zij de eerste prijs met 91,25%, meteen ook de hoogste score van alle deelnemers. Een jaar later, in 2011, nam het orkest opnieuw deel aan het Europees Muziekfestival voor de Jeugd in Neerpelt en kwam terug naar Peer met een eerste prijs summa cum laude.

Tijdens de Provinciale Orkestwedstrijd Vlamo-Limburg te Neerpelt in 2012 kregen de muzikanten van het jeugdorkest een score van 86,50% in uitmuntende afdeling. Datzelfde jaar namen zij ook deel aan het Welt Jugend Musik Festival te Zurich (Zwitserland). Zij behaalden een 1ste plaats met 93,5% tussen 21 deelnemende jeugdorkesten.

In 2013 stonden opnieuw de dubbel Neerpelt-WMC op het programma. Op het Europees Muziekfestival voor de Jeugd te Neerpelt werd een eerste prijs cum laude behaalde. De hoofdvogel werd op het WMC afgeschoten: het jeugdorkest werd Wereldkampioen in Derde Divisie Harmonie met 91,17%. In 2015 behaalde het jeugdorkest een eerste prijs cum laude in de Wimpelreeks op het Europees Muziekfestival voor de Jeugd.

In 2017 nam Nina Boonen het dirigeerstokje van Kevin Houben over. Het jeugdorkest behaalde onder haar leiding een mooie eerste prijs bij hun deelname aan het 65ste Europees Muziekfestival voor de Jeugd in Neerpelt. In 2019 nam het orkest opnieuw deel en behaalden zij een welverdiende eerste prijs cum laude. En ook in 2023 behaalde het orkest een eerste prijs cum laude in de Wimpelreeks.

JO EMJ 2023 export (Groot).png
Palmares
  • 2023 | Europees Muziekfestival voor de Jeugd Pelt, 1ste prijs cum laude in de Wimpelreeks

• 2019 | Deelname Mid-Europe Music Festival Schladming (Oostenrijk)