Ensayo in Torrent en tuba's op het plein

08u30. Er verschijnen heel wat kleine oogjes aan het ontbijt. Deze voormiddag zakken de slagwerkers en Paulien de harpiste samen met Kevin en Els af naar het Palau de la Música voor een prueba técnica. Anders gezegd, we gaan eens kijken hoe het slagwerk en de harp klinken. We hebben slagwerk en harp namelijk niet naar Valencia verscheept en lenen dus instrumenten van de organisatie.

09u30. Een korte wandeling en we staan aan het Palau. Waar binnengaan? De hoofdingang is gesloten, maar de artiesteningang is open en er zit een vriendelijke dame aan het onthaal. We melden ons aan en krijgen een mooie blauwe sticker met visita op. We krijgen ook een reeks posters van het programma. Even is er lichte opschudding als Tjeu onwettig parkeert op het voetpad en een kordate parkeerwachtster naar buiten stormt. Met wat uitleg en gebaren is dat snel opgelost.

De slagwerkers en Paulien checken intussen de instrumenten en oefenen alvast wat trekjes. We nemen ook de gelegenheid om al eens rond te kijken in de zaal waar we vrijdag onze wedstrijd spelen. De zaal is ruim en fris en het podium is zeker groot genoeg. We komen ook te weten waar we onze instrumentenkoffers moeten achterlaten, waar de inspeelruimte is en langs welke kant we op het podium moeten geraken. De jury zal ons beoordelen vanop het eerste balkon.

De rest van de KHP-groep verkent de oude stad of neemt de fiets voor een ritje naar de zee. Valencia is beslist de moeite waard en sfeer zit er goed in. Dat maken onderstaande foto's wel duidelijk.

14u00. Lunchtijd en KHP steekt de beentjes onder de tafel.

15u00. Afspraak in de lobby voor een ritje naar Torrent om te gaan repeteren. De Unió Musical de Torrent en haar dirigent Frank De Vuyst zijn zo vriendelijk om ons hun repetitieruimte te lenen. Iedereen is op tijd, nu de bussen nog. 15u30. De bussen komen aan om 15u15 Spaanse tijd. No problemo, de reisleidster is nog niet in paniek. Torrent ligt op 20 minuutjes rijden van het centrum. 16u00. Repetitietijd! Er wordt hard gewerkt aan het plichtwerk Anem en ons keuzewerk Derivations.

En het ging vooruit!

19u15. We vertrekken terug naar ons hotel. Tijd voor avondeten, maar eerst geven de hoorns en de klarinetten het beste van zichzelf op een exclusief terrasconcert.

20u55. De attente restaurantmedewerkster laat Els 'subtiel' weten dat wij op het avondeten verwacht worden. Blijkbaar geldt de Spaanse tijd niet in het hotelrestaurant.

22u00. We werden getipt over een tubafestival in het centrum van Valencia. 100 tuba's of bombardino's op een plein lijkt een delegatie van KHP wel wat. Een muzikant is zelfs zo enthouisast dat zijn instrument eenzaam in het restaurant achterblijft. Gelukkig werd er een babysit gevonden. Op de Plaza de la Virgen wordt er intussen gejamd en verbroederd.

Stand by us...