Girlpower in de jury

Zoals eerder gemeld, bestaat de jury van het Certamen uit vijf leden: 2 leden uit de regio Valencia en 3 internatoniale juryleden. Deze jury wordt ieder jaar opnieuw samengesteld.

Dit jaar zetelen Lucía Marín, Margarita Lorenzo De Reizábal, Cheryl Frances-Hoad, Otto Schwarz en Miguel A. Roig-Francoli in de jury. Inderdaad, u leest het goed: drie vrouwen en twee mannen.

Een korte voorstelling:

Lucía Marín wordt door de Spaanse krant El País een rijzende ster genoemd in de wereld van de orkestdirectie. Zij was hoofddirigent van de UK Philharmonia en adjunct-dirigent van het UK Symphony Orchestra and Opera Theatre van 2012 tot 2015. Momenteel is zij artistiek directeur van de Taller Lírico Opera Loving.

Margarita Lorenzo De Reizábal is dirigente en componiste maar zij heeft verder ook een diploma geneeskunde en chirurgie en een diploma psychodidactiek. Momenteel is zij docente directie aan Musikene, de hogeschool voor Muziek in Baskenland, en gastdirigente bij lokale orkesten. Opmerkelijk is dat zij onlangs een doctoraat schreef over orkestdirectie.

Cheryl Frances-Hoad is een Britse componiste die in maart 2015 door BBC Radio 3 werd verkozen tot 'Composer of the Week'. Zij won al verschillende prijzen en bracht 3 albums uit met haar muziek.

Otto Schwarz is een Oostenrijkse componist wiens naam ons zeker bekend in de oren klinkt. Het jeugdorkest speelde namelijk zijn Man in the Ice op het EMJ van 2009 en het WMC van 2009. Schwarz schrijft bijna uitsluitend filmmuziek

Miguel A. Roig-Francoli is componist, musicoloog en professor muziektheorie en compositie. Hij werd geboren in Spanje, maar woont en werkt in de Verenigde Staten. Hij componeert niet alleen muziek, maar schrijft ook wetenschappelijke artikelen en publiceerde twee handboeken over muziektheorie voor conservatoriumstudenten die zelfs in het Chinees vertaald zijn.