Verslag concerttournee Estland Jeugdorkest

Op woensdagnacht 12 juli vertrok het Jeugdorkest van de Koninklijke Harmonie van Peer voor een zevendaagse reis richting Polen en Estland. 83 muzikanten en begeleiders stonden klaar om met twee bussen, waarvan één met aanhangwagen, een reis te ondernemen van 2200 kilometer richting de Baltische landen. Eindbestemming van de reis? Rakvere, een stadje in het noorden van Estland waar het "International Wind Music Festival" werd georganiseerd. Het zou een avontuurlijke reis worden boordevol sfeer, muziek , cultuur en al dan niet fysieke restanten van het communisme...

Rond half twee zette de hele stoet zich in beweging. De vele dekentjes en kussens maakten de eerste reisnacht een stuk aangenamer. We doorkruisten Duitsland en een flink deel van Polen. Een heel avontuur gezien de toestand van de Poolse (snel?)wegen, die er een pak slechter bijlagen dan onze eigen gewestwegen. Uiteindelijk kwamen we donderdag toch behouden aan in het Poolse Olsztyn waar we dineerden bij kaarslicht en genoten van een verdiende nachtrust.

Donderdagmorgen stonden we klaar voor het tweede deel van de reis. We doorkruisten een stukje Polen en Litouwen om 's avonds aan te komen in Riga, hoofdstad van Letland. Bij iedere grenspost haalden de muzikanten hun paspoort boven met de glimlach, iets waar de norse grenswachters zeker niet van beschuldigd konden worden. ;-) Vermits het donderdagavond te laat was geworden om nog verder te rijden, werd er overnacht in drie jeugdherbergen in Riga.

Op vrijdagmorgen vertrok de gehele groep uit Letland om verder te rijden naar Estland. De Estse grens was het laatste obstakel in onze lange reis. Onderweg zagen we een heleboel ooievaars, 'Oostblok-woonblokken', armoede, natuur. De nodige busanimatie zorgde voor de nodige ontspanning. Denk maar aan Studio Estonia en FM Estonia.

Vrijdagnamiddag kwamen we rond half vijf aan in het kustplaatsje Vösu waar we meteen een concert hebben gegeven voor het lokale cultuurcentrum. Het talrijk opgekomen publiek was enthousiast en Peter Cools kreeg zowaar een bosje roosjes na het concert.

Na een lekkere maaltijd trok de hele groep naar het strand voor een partijtje volleybal, een uitgebreide fotosessie of een zandgevecht.

Later die dag zetten we koers naar Rakvere waar we twee nachten zouden blijven. Onze verblijfplaats was een oude Sovjetschool die nog steeds gebruikt wordt als beroepsschool.

Zaterdagochtend werd er gerepeteerd in "mass band" met de andere orkesten uit oa Rusland, Litouwen en Estland. Het jeugdorkest met z'n 77 spelende leden was goed vertegenwoordigd in de grote groep. Er werden zeven stukken doorgenomen, waaronder Sakura en Santana, beide gedirigeerd door "maestro Peter Cools".

Zaternamiddag was er het grote openluchtconcert. Elk orkest speelde twee stukken en als groete apotheose werden er zeven werken in "mass band" gespeeld.

Zondagmorgen vertrok het Jeugdorkest naar Tallinn, de hoofdstad van Estland voor een dagje ontspanning met oa een stadsbezoek en een souveniertjesjacht op het programma. We maakten een stevige wandeling door het historische centrum van Tallinn.Culturele toppers zoals de ouste nog in gebruik zijnde apotheel van de wereld (sinds 1442), een mooie Russisch-Orthodoxe kerk en het prachtige raadhuisplein lieten niemand onberoerd. Na de rondleiding mochten de muzikanten in groepjes het centrum zelf verkennen.Als slot van de dag werd een reuzepicknick georganiseerd aan de oude stadwallen van Tallinn.

Hierna zetten de bussen terug koers naar het thuisfront. De terugreis werd afgelegd in twee etappes. Maandagavond brachten we de nacht door in een hotel in Szczecin (Polen). Dinsdag rond half elf arriveerde de hele muzikale stoet in Peer, moe maar voldaan.