Jeugdorkest op concerttournee doorheen Estland (aankondiging)

Op woensdag 12 juli vertrekt het Jeugdorkest van de Koninklijke Harmonie van Peer voor een 7-daagse reis richting Estland. 83 muzikanten en begeleiders reizen ruim 2200 kilometer doorheen Duitsland, Polen, Litouwen en Letland, om uiteindelijk in Rakvere, Noord-Estland terecht te komen.

Na het behalen van de titel Vice Wereldkampioen Harmonie in 3e afdeling op het WMC vorig jaar, kreeg het Jeugdorkest de uitnodiging om mee te doen aan het 'International Wind Music Festival' in Rakvere. Op 15 en 16 juli wordt dat kleine stadje overspoeld door harmonieorkesten uit verschillende landen. Het Jeugdorkest is het enige Belgische orkest op het festival en zal naast enkele individuele optredens ook deel uitmaken van een 'mass band': een gigantisch orkest met muzikanten uit verschillende landen. Naast de festivaloptredens geeft het Jeugdorkest ook een concert in Paide en in het historische centrum van de hoofdstad Tallinn (op het Raadhuisplein).

Net zoals tijdens de reizen naar Rostock (Duitsland, 2000) en Vöcklabruck (Oostenrijk, 2003) is er natuurlijk ook gezorgd voor de nodige ontspanning en cultuur. Zo staat er onder andere een uitgebreid bezoek aan het historisch centrum van Tallinn op het programma.

Sinds begin juli repeteert het orkest intensief aan het muzikale programma voor deze reis. Naast enkele concertwerken van onder andere Willy Fransen en Bert Appermont, staat er ook heel wat swingende muziek op de pupiter.

Op 9 juli gaf het Jeugdorkest al een voorsmaakje van haar muzikale kunnen op de jaarlijkse braderie in Peer. Foto's van dat openluchtconcert vindt u op de fotopagina.

Benieuwd hoe deze jonge bende het zal doen in het verre Estland? Surf dan over enkele weken terug naar deze site. Je vindt hier dan een uitgebreid verslag van al hun avonturen...